Afacerile mici și mijlocii sub presiunea costurilor mari
Inflația și majorarea dobânzilor tensionează afacerile mici și mijlocii, care nu și-au revenit din șocul pandemiei de COVID-19 și fac față cu greu scumpirii energiei și presiunilor de creștere a costurilor și a poverii fiscale, consideră CONAF. Evoluția dobânzilor din piața bancară descrisă de indicele ROBOR la trei luni confirmă îngrijorările mediului de afaceri. La zi, ROBOR a urcat la 7,51%, un salt de 16% față de începutul lunii iunie.
Progamele de ajutor de stat prin care se acordă garanții și granturi care vor acoperi o parte din costurile de finanțare a creditelor contractate sunt binevenite, însă o mică parte din afacerile mici și mijlocii au acces la ele, restul rezistă cu dificultate în peisajul din ce în ce mai arid al creditelor cu dobânzi în creștere.
„Majorarea dobânzilor transmite o dublă provocare către antreprenori: pe de o parte, afacerea lor este afectată de creșterea costurilor cu rambursarea creditelor, pe de altă parte, potențialii clienți și parteneri sunt afectați de costurile provocate de scumpirea banilor. Cu alte cuvinte, serviciul datoriei este mai complicat, refinanțarea va fi mai dificilă, furnizorii devin mai nervoși, iar cererea de produse și servicii scade. Presiunile de creștere a salariilor limitează și ele abilitatea firmelor mici de a rezista într-o piață deja tensionată. În plus, pe măsură ce ratele dobânzilor cresc, antreprenorii nu-și mai pot extinde afacerile, deci reduce investițiile”, avertizează Cristina Chiriac, președinta CONAF.
În esență, antreprenorii sunt puși în fața unor provocări privind atât supraviețuirea în condițiile crizelor suprapuse, cât și alterarea capacității lor de a face investițiile necesare pentru dezvoltare sau, și mai important, pentru tranziția către economia verde și digitală.
Creșterea dobânzilor este o nouă presiune care apare într-un moment în care majoritatea afacerilor mici și mijlocii sunt fragile deoarece nu și-au revenit în urma pandemiei. Micii antreprenori simt și un impact imediat al inflației, deoarece cresc brutal costurile derulării afacerii. Afacerile mici se confruntă cu provocări multiple și în acest context complicat, CONAF consideră că digitalizarea este un pas esențial pentru supraviețuirea într-o piață tensionată de crize și incertitudini. Digitalizarea este un instrument care poate îmbunătăți performanța afacerii, asigură o productivitate sporită și o gestionare mai eficientă a volumului de date.
CONAF – tranziția spre un antreprenoriat digitalizat este unica soluție pentru o creștere de business sustenabilă
În acest context, prelungirea până la finalul anului a Programului IMM Invest Plus asigură o gură de oxigen pentru afacerile mici și mijlocii. Însă, acest program a fost accesat de aproximativ 10% din IMM-urile din România, cea mai mare parte fiind expuse riscului de creștere a poverii creditării sau a îngustării șanselor de a obține un împrumut. Programul a salvat afaceri și locuri de muncă și îi datorăm, probabil, o parte însemnată din reziliența economiei românești. Antreprenorii așteaptă însă și lansarea programului prin care sunt alocate fonduri europene din PNNR în valoare de 315 milioane de euro pentru digitalizarea IMM-urilor, o promisiune din timpul pandemiei, încă neonorată.
Autoritățile statului trebuie să analizeze și ele atent măsurile pe care le pot lua pentru a evita o recesiune severă. Afacerile mici și mijlocii sunt un pilon al economiei românești și un actor esențial în piața muncii.
*Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) este cea mai puternică confederație din România ce reunește interesele antreprenorilor în spiritul european al egalității de gen, egalității de șanse. CONAF reprezintă cea mai mare entitate de acest gen din România, o organizație care promovează și susține antreprenoriatul românesc, lucru fără precedent, care deschide orizonturi de colaborare și cooperare atât pe plan intern cât și international. CONAF a luat ființă ca urmare a necesității de a crea o cultură antreprenorială modernă, sustenabilă și echitabilă, nu numai pentru antreprenoriatul feminin, ci și pentru întregul mediu de business. CONAF are în componența sa 2 federații, 10 patronate, 5 asociații, 19 sucursale și peste 3.000 de companii.