ACTUALITATEUltima ORA

DRUMARUL DIN BACĂU CONSTRUIEȘTE CEL MAI LUNG TUNEL DIN ROMÂNIA

DRUMARUL DIN BACĂU CONSTRUIEȘTE CEL MAI LUNG TUNEL DIN ROMÂNIA

 

Doi ani de la semnarea contractului pentru A1 Lugoj–Deva: Cum va construi UMB cel mai lung tunel din România și ce diferențe sunt față de proiectul PORR

Au trecut doi ani de la semnarea contractului pentru lotul 2, secțiunea E a Autostrăzii A1 Lugoj–Deva, finanțat parțial prin PNRR, însă lucrările la cele două tuneluri majore încă nu au început efectiv. UMB, cel mai puternic constructor român, este pregătit să realizeze primul tunel de autostradă construit de o firmă din România, însă cu sprijinul companiei Euro-Asfalt din Bosnia și Herțegovina, specializată în execuția de tuneluri relatează economedia.ro.

UMB va construi cel mai lung tunel de autostradă din România

Tunelurile de pe lotul Margina–Holdea sunt esențiale pentru completarea integrală a Autostrăzii A1 de la Sibiu la Nădlac. Tunelul principal va avea o lungime de 1985 metri pe firul I și 1825 metri pe firul II, potrivit documentației consultate de Economedia. Comparativ, tunelul Curtea de Argeș de pe A1 Sibiu–Pitești, construit de compania austriacă PORR, are o lungime de 1350 metri pe fir.

Deși contractul cu UMB a fost semnat pe 14 octombrie 2022, abia la sfârșitul lunii august 2024 Ministerul Transporturilor a emis autorizația de construire. UMB a început recent amenajarea taberei de șantier, însă lucrările la tuneluri sunt așteptate să înceapă efectiv până la finalul acestui an.

Diferențe majore față de proiectul PORR

În timp ce PORR a aplicat integral tehnologia NATM (Noua Metodă Austriacă) pentru forarea tunelului Curtea de Argeș, UMB va combina metoda NATM cu execuția unor secțiuni de tip cut&cover (săpătură la zi acoperită ulterior), pentru a facilita avansul lucrărilor din ambele capete simultan.

Tunelurile UMB vor beneficia de:
• Două galerii separate cu două benzi de circulație și bandă de urgență;
• Patru galerii transversale pentru evacuarea pietonilor și una pentru vehiculele de intervenție;
• Nișe SOS și antiincendiu din 150 în 150 de metri;
• Trotuare de urgență și instalații de siguranță de ultimă generație.

Conform standardelor europene, geometria tunelurilor va asigura o circulație fluentă și un nivel ridicat de securitate pentru șoferi.

Termene strânse: Va reuși UMB să respecte calendarul PNRR?

Potrivit estimărilor, dacă UMB începe forarea tunelurilor în această toamnă și avansează într-un ritm similar cu cel al PORR – aproximativ 2,5 metri pe zi –, lucrările ar putea fi finalizate la timp pentru a respecta termenele din PNRR: august 2026 pentru finalizarea lucrărilor și decembrie 2026 pentru decontarea lor.

UMB are deja experiența unor proiecte rapide, cum ar fi finalizarea centurii Timișoara Sud, iar relocarea resurselor pe șantierul Lugoj–Deva a început.

Cum va fi construit tunelul

Execuția va presupune:
• Forare mecanică după principiile NATM;
• Susținere cu beton torcretat simplu sau armat cu fibre/plase;
• Instalarea de umbrele de țevi și ancore de oțel pentru stabilizarea frontului de săpătură;
• Monitorizare geotehnică permanentă pentru adaptarea soluțiilor de sprijin.

Secțiunile „cut&cover” vor permite accelerarea lucrărilor pe porțiunile de teren mai puțin dificile, în timp ce galeriile forate vor respecta strict standardele de siguranță europene.

Concluzie

Începerea lucrărilor efective la cele mai lungi tuneluri de autostradă din România va reprezenta un test major pentru constructorii români și pentru capacitatea statului de a implementa la timp proiecte de infrastructură strategică. Finalizarea lor va închide una dintre cele mai importante verigi lipsă din rețeaua europeană de transport, cu beneficii majore pentru conectivitatea regională și siguranța rutieră.

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button

Descoperă mai multe la Acum TV

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura