ACTUALITATEUltima ORA

Milioane de șoferi vor rămâne fără mașini -vehiculele mai vechi de 15 ani nu vor mai putea fi reparate

Milioane de șoferi vor rămâne fără mașini -vehiculele mai vechi de 15 ani nu vor mai putea fi reparate

 

Uniunea Europeană pregătește o nouă lege care ar putea avea un impact major asupra proprietarilor de vehicule, vizând în special mașinile mai vechi. În contextul tranziției către mobilitatea ecologică și al planurilor de eliminare treptată a vehiculelor poluante, mașinile cu motoare cu ardere internă sunt pe cale să devină o raritate. Informațiile recente indică faptul că o nouă reglementare propusă de UE ar putea interzice reparațiile majore pentru mașinile mai vechi de 15 ani.

Vehiculul rezidual: noul concept ce va schimba piața auto

Propunerea introduce termenul de „vehicul rezidual”, care se referă la autoturismele mai vechi ce prezintă defecțiuni majore la componente esențiale, cum ar fi motorul, frânele, direcția sau transmisia. Odată ce un vehicul este încadrat în această categorie, reparațiile semnificative vor fi interzise, iar mașina va trebui, cel mai probabil, casată. Reglementarea își propune să reducă emisiile poluante și să încurajeze achiziția de vehicule noi, mai puțin poluante.

Acest proiect de lege, care așteaptă aprobarea Parlamentului European și a Consiliului, face parte din strategia ambițioasă „Fit for 55”, care urmărește reducerea emisiilor de carbon din sectorul transporturilor cu 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990, și eliminarea completă a acestora până în 2050.

Impactul asupra șoferilor și a sectorului auto

Dacă acest regulament va intra în vigoare, milioane de șoferi din Europa, inclusiv din România, vor fi obligați să renunțe la vehiculele vechi și să investească în modele mai noi și mai ecologice. În plus, va afecta sectorul atelierelor auto, care se bazează pe reparațiile și întreținerea mașinilor vechi, dar și pe piața second-hand. Mașinile mai vechi care necesită reparații costisitoare ar putea fi considerate neviabile economic, ceea ce va duce la o scădere a cererii pentru astfel de servicii.

Pe de altă parte, există îngrijorări legate de conservarea vehiculelor clasice, multe dintre acestea riscând să fie catalogate drept „reziduale”, ceea ce ar limita opțiunile de restaurare și reparație.

Controverse și clarificări

 

Deși reglementarea este încă în fază de discuție, Biroul Comisiei Europene din Spania a clarificat că propunerea nu va interzice reparațiile la mașinile standard, ci doar la acelea care sunt considerate tehnic „reziduale”. Aceasta ar include vehiculele care au suferit daune mari sau care necesită reparații majore, ale căror costuri ar fi nejustificate din punct de vedere economic. De asemenea, mașinile grav afectate de evenimente precum incendii, inundații sau accidente care provoacă daune ireversibile ar putea intra în această categorie.

Criticii măsurii avertizează că aceasta ar putea pune presiune pe șoferii cu venituri mai mici, care depind de mașinile vechi, și ar putea duce la o creștere a prețurilor pentru vehiculele mai noi. Totodată, sectorul auto va trebui să se adapteze rapid la noile cerințe, ceea ce ar putea avea un impact semnificativ asupra producătorilor și dealerilor auto.

Viitorul mașinilor cu motor cu combustie

În paralel cu această măsură, UE a stabilit deja obiectivul de a interzice vânzarea de noi mașini cu motor cu ardere internă din 2035, excepție făcând doar vehiculele care ar putea funcționa pe baza unor combustibili sintetici, încă în fază experimentală.

Astfel, viitorul automobilului tradițional în Europa pare să se schimbe radical, conducând către o mobilitate mai curată, dar și către o reorganizare masivă a pieței auto și a obiceiurilor consumatorilor.

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button

Descoperă mai multe la Acum TV

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura