STAGII DE PRACTICĂ ÎN U.E. PENTRU ELEVII DE LA COLEGIUL TEHNIC „GHEORGHE ASACHI” ONEȘTI
STAGII DE PRACTICĂ ÎN U.E. PENTRU ELEVII DE LA COLEGIUL TEHNIC „GHEORGHE ASACHI” ONEȘTI
„Gheorghe Asachi” Onești beneficiază de acreditarea VET 2022-1-RO01-KA120-VET-000106938 până în 2027, pentru domeniile Economic și Turism/Alimentație Publică. În acest an, în perioada 13 mai 2024 – 31 mai 2024, elevii colegiului au desfășurat un stagiu de practică de trei săptămânii în Salamanca, Spania, cu finanțare integrală europeană prin contractul 2023-1-RO01-KA121-VET-000123476.
Proiectul „Competențe la standarde europene în administrarea afacerii și industria ospitalității” a implicat 23 de elevi din clasa a XI-a și a X-a, însoțiți de profesoarele Diana Berescu și Ionela Sandu. Elevii au fost cazați în centrul rezidențial Resa, Colegio de Cuenca, printre studenții din minunatul oraș universitar și au intrat în contact cu tineri din alte medii, de alte naționalități.
La mobilitate au participat 5 elevi de la specializareaTehnician în turism-engleză intensiv, 2 elevi de la școala profesională specializarea ospătari și 16 elevi de la Tehnician în activități economice care acum beneficiază de EuropassMobility și CV-uri îmbunătățite ce le cresc angajabilitatea în spațiul european.
Obiectivele proiectului au fost maximizarea calității educației prin învățare la locul de muncă, dezvoltarea competențelor lingvistice, includerea elevilor cu oportunități reduse și creșterea conștiinței ecologice.
Elevii de la specializarea Economic au exploatat softul de contabilitate Aplifisa, soft cu module separate pentru facturare, salarizare, gestionarea stocurilor și raportare financiară ce permite dezvoltare colaborativă. Lucrând individual s-au în echipă, elevii au înregistrat evenimente și tranzacții pe diverse tipuri de societăți, au generat situații și registre contabile, au corectat erori, aplicând cunoștințele teoretice în practică sub îndrumarea turorilor de practică.
Cei de la domeniul Turism/ Alimentație publică efectuat practica la: hotelul Ibis, Hostería Casa Vallejo, Las diabluras de Nati (Tapería -Vinoteca – Restaurante) și Chocolatería Valor. Ei au lucrat în sistem work placement și, funcție de locul de practică, au realizat activități la recepția hotelului, au utilizat softul din Recepție; au participat și la amenajarea spațiului de cazare; la restaurantul din hotel/hostel au amenajat sala de servire și au participat la servirea meselor; au întâmpinat clienții conversând în limbile spaniolă, engleză, uneori și franceză sau italiană, pentru cei mai pricepuți; au respectat disciplina muncii și au aplicat în practică cunoștințe teoretice.
Deși toți elevii au beneficiat de licențe pentru învățarea limbii spaniole, trebuie să recunoaștem că, în cele trei săptămâni petrecute în Spania, ei au fost nevoiți să își îmbogățească vocabularul cu termeni de specialitate la care nu ar fi avut acces în alte contexte din afara proiectului.
Organizația de primire Tellus Spain SL, cu care colaborăm de 4 ani, a coordonat plasarea elevilor și activitățile lor de timp liber. Programul de practică a fost 6 ore pe zi iar în timpul liber au beneficiat, de un program cultural-educativ prin explorarea spațiului istorico-geografic, vizite la muzee, plimbare cu hidrobicicleta, concurs, toate pentru cunoașterea și acceptarea un doar a tradițiilor și culturii țării ci și pentru cunoașterea și acceptarea membrilor echipei. Au fost organizate vizite la Segovia, Ávila, Toledo, experiența culturală a elevilor îmbogățindu-se dincolo de nivelul social al acesteia.
O vizită deosebită a fost organizată în rezervația Arribes del Duero Natural Park, la granița Spaniei cu Portugalia, unde, pe fluviul Duero/Douro, elevii au beneficiat de o plimbare silențioasă cu un vapor, cu motor hibrid. Aici, sub îndrumarea ghizilor, au observat vegetația și fauna în mediul natural și au avut acces la microscop pentru a observa organismele acvatice din apa fluviului. Dacă în această rezervație au fost ghidați să observe semnele care indică puritatea aerului, în Salamanca au observat că autobuzele sunt doar ecologice, iar la locul de practică sau de cazare au observat și aplicat sortarea diferențiată a deșeurilor și modalități de reciclare, putem spune că elevii au fost încurajați constant să adopte practici prietenoase cu natura.
Mulțumită acestei mobilități, elevii au dobândit competențe profesionale și personale valoroase, crescându-și angajabilitatea în spațiul european. Suntem convinși că această mobilitate a generat de comportamente pozitive referitoare la stilul de viață și preferințe personale și au dezvoltat, conform standardelor profesionale, competențe ce le atribuie egalitate de șanse în muncă.
Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” intenționează să continue aceste proiecte în anul următor prin mobiltatea a 28 elevi, pentru a forma forță de muncă calificată la standarde europene.